Sök:

Sökresultat:

93 Uppsatser om Allmänna transportmedel - Sida 1 av 7

Rullstolsburna personers erfarenheter av allmÀnna transportmedel.

I dagens samhÀlle krÀvs det ofta att resa för att kunna utföra olika aktiviteter. DÄ Àr det viktigt att möjligheten att resa Àr lika för alla medborgare i samhÀllet. Regeringen har som mÄl i den nationella handlingsplanen att till 2010 göra Sverige tillgÀngligt för alla medborgare. Syftet med studien var att beskriva rullstolsburna personers erfarenheter av allmÀnna transportmedel. Undersökningsgruppen bestod av fem kvinnor som var rullstolsburna och bosatta i Norrbotten.

En lönsamhetsberÀkning pÄ konkurrerande transportmedel

Rapporten behandlar tvÄ uppgifter, transporter av motorsÄgar (produktfamilj 6001 och 6002) frÄn Sverige till USA och transporter av Husqvarnas produkter inom Europa.Vad gÀller transporter till USA sÄ finns idag tvÄ alternativa transportmedel, flyg och sjöfrakt. Syftet med undersökningen var att klargöra vilket transportsÀtt som Àr mest lönsamt för Husqvarna bÄde ur ett ekonomiskt- och kundperspektiv. Undersökningen visar en genomsnittlig lÄg servicegrad för bÄda produktfamiljerna, inget samband kan heller förtydligas mellan flygfrakt och höjd servicegrad. Undantagsvis anvÀnds flyg i syfte att minska ledtiderna och frigöra produktionskapacitet för att bÀttre kunna bemöta behovet i Europa.Husqvarna bör anvÀnda bÄt som transportmedel av motorsÄgar. Flygtransport bör endast anvÀndas dÄ stora variationer i efterfrÄgan förekommer och behov av produkter finns.

Bilen - Frihet och (o)beroende

I detta examensarbete undersöks vad som lockar med bilen som vardagligt transportmedel hos invÄnare i Malmö. Som en del i detta, identifieras faktorer bakom valet av transportmedel. Malmöbors tankar kring sin egen miljöpÄverkan samt vilka utmaningar vi stÄr inför nÀr det gÀller att gÄ emot ett mindre bil-dominerat samhÀlle diskuteras. Metoden bestod i att genomföra samtalsintervjuer med sex personer som samtliga bor i Malmö och som har körkort och tillgÄng till bil. Resultaten tyder pÄ att bilens attraktion bestÄr i de fördelar den tillhandahÄller, sÄsom lastutrymme, sparad tid, frihetskÀnsla och oberoende.

?Man cyklar inte i Göteborg? En studie om studenters attityder till att cykla i Göteborg

Titel: ?Man cyklar inte i Göteborg? En studie om studenters attityder till att cykla iGöteborgFörfattare: Evelina Höckert Nordqvist, Johan Dahlsner och Sanna ÅbomKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen förjournalistik, medier och kommunikation, Göteborgs UniversitetTermin: Höstterminen 2011Handledare: Marie GrusellUppdragsgivare: Trafikkontoret, Göteborgs StadProblem: Trafikkontoret vill öka cyklandet i Göteborgs innerstad. Trots stora ekonomiska och infrastrukturella satsningar ökar inte cyklandet.Syfte: Syftet Ă€r att undersöka och kartlĂ€gga studenters attityder för att ta reda pĂ„ vadsom ligger bakom valet av transportmedel.Metod: Kvalitativ metod. Personliga respondentintervjuer och fokusgruppsintervju.Material: Sex intervjuer samt en fokusgruppsintervju med studenter mellan 20-25 Ă„r vid Göteborg UniversitetHuvudresultat: Vi har funnit studenterna villiga att börja cykla mer. De anser dock att det inte finns tillrĂ€ckligt med utrymme för cyklandet i Göteborg.

Att planera för ett hÄllbart transportmedel : en studie av dokumentet Cycle Policy 2002-2012 som en del av planeringsprocessen bakom Köpenhamns cykelvÀgnÀt

Köpenhamns cykelvÀgnÀt har anor sÄ lÄngt som 100 Är tillbaka i tiden och pÄ 1980-talet genomförde stadens cyklister stora demonstrationer för att fÄ politikers och planerares uppmÀrksamhet, som man ansÄg hade förlorat fokus pÄ cykeln i planeringen (Jensen, muntligen, 2011-05-02). I detta arbete presenteras siffror som visar att det idag Àr fler Àn en tredjedel av Köpenhamns invÄnare som cyklar till och frÄn sitt dagliga arbete. Köpenhamns kommun vill öka det antalet och mÄlet idag Àr att bli vÀrldens bÀsta cykelstad Är 2015 (Köpenhamns kommun 2007). För snart tio Är sedan upprÀttade man pÄ Köpenhamns kommun ett dokument, Cycle Policy 2002-2012, innehÄllandes mÄl för att förbÀttra förhÄllanden för stadens cyklister till Är 2012. Detta dokument har studerats nÀrmre i denna uppsats.Som blivande landskapsarkitekt blir jag nyfiken pÄ hur de gÄtt till vÀga.

Nu rullar hjulet : En kvantitativ studie om aktiv transport

SammanfattningSyfteSyftet med studien Àr att undersöka hur studenter i Stockholm transporterar sig till och frÄnhögskola/universitet samt se deras förÀndringsbenÀgenhet att gÄ frÄn inaktiv transport till aktivtransport.FrÄgestÀllning? Hur tar sig studenterna till sin högskola/universitet?? Vad pÄverkar deras val av transportmedel?? Vad kan fÄ dem att vÀlja ett aktivt transportmedel?MetodEn kvantitativ studie genomfördes dÀr datainsamlingsmetoden var en webenkÀtundersökning viaprogrammet Defgo. Ett riktat urval skedde pÄ mÄlgruppspopulationen dÀr samtliga rektorer förhögskolor samt universitet inom Stockholm stad tillhörande portalen ?Studera i Stockholm?tillfrÄgades via mail om deltagande, totalt nitton av tjugoen högskolor Àr anslutna till portalen. Urvalsgruppen kom att bestÄ av 541 respondenter pÄ enkÀten frÄn tolv högskolor av totalt tjugoeninom Stockholm stad.

Erosion vid dagvattendammar : litteratur- och fallstudie om erosionsskydd

Köpenhamns cykelvÀgnÀt har anor sÄ lÄngt som 100 Är tillbaka i tiden och pÄ 1980-talet genomförde stadens cyklister stora demonstrationer för att fÄ politikers och planerares uppmÀrksamhet, som man ansÄg hade förlorat fokus pÄ cykeln i planeringen (Jensen, muntligen, 2011-05-02). I detta arbete presenteras siffror som visar att det idag Àr fler Àn en tredjedel av Köpenhamns invÄnare som cyklar till och frÄn sitt dagliga arbete. Köpenhamns kommun vill öka det antalet och mÄlet idag Àr att bli vÀrldens bÀsta cykelstad Är 2015 (Köpenhamns kommun 2007). För snart tio Är sedan upprÀttade man pÄ Köpenhamns kommun ett dokument, Cycle Policy 2002-2012, innehÄllandes mÄl för att förbÀttra förhÄllanden för stadens cyklister till Är 2012. Detta dokument har studerats nÀrmre i denna uppsats.Som blivande landskapsarkitekt blir jag nyfiken pÄ hur de gÄtt till vÀga.

En attraktiv busstrafik

Transportsektorn och vĂ€gtrafiken i Sverige stod Ă„r 2011 för cirka 30 procent av det totala utslĂ€ppet av vĂ€xthusgaser. Prognoserna sĂ€ger att persontransporterna i Sverige kommer att öka kraftigt fram till Ă„r 2050.En stor andel av den förvĂ€ntade trafikökningen kommer utgöras av en ökande andel persontransporter, samtidigt som forskning visar att arbetspendlingen stĂ„r för en stor andel av det ökade antalet transporter och resor som genomförs. NĂ„got som har lett fram till att efterfrĂ„gan pĂ„ bĂ€ttre transportnĂ€t, fler transport- och resmöjligheter frĂ„n bland annat nĂ€ringslivet, politiker och befolkningen har ökat.Parallellt med detta har politikerna i Sverige enats om att de negativa miljöpĂ„verkningarna frĂ„n transportsystemet och transportsektorn mĂ„ste minska, samtidigt som kapaciteten och trafiksĂ€kerheten i trafiksystemet bibehĂ„lls och för att pĂ„ lĂ€ngre sikt ocksĂ„ förbĂ€ttras.Denna studie grundar sig pĂ„ ett examensarbetsuppdrag för Trafikverket i Eskilstuna. Bakgrunden till studien Ă€r den allt mer ökande efterfrĂ„gan frĂ„n politiker och kommuner om att bygga ut tĂ„gtrafiken i Örebro och Sörmlands lĂ€n, alternativt att bygga ut busstrafiken.Syftet med studien Ă€r att undersöka hur samhĂ€lls- och trafikplanerare bedömer att buss kan bli ett attraktivare transportmedel, jĂ€mfört med tĂ„g, vid lĂ„ngvĂ€ga pendling.För att belysa studiens syfte har följande frĂ„gestĂ€llningar formulerats:- Hur kan buss som kollektivt transportmedel vid lĂ„ngvĂ€ga pendling stĂ€rkas i förhĂ„llande till tĂ„g?- Vad betyder utformningen av samhĂ€llets infrastruktur för bussens attraktivitet?- Hur viktigt Ă€r samarbetet mellan Kollektivtrafikmyndigheten, Regionförbundet, Trafikverket och andra parter för att skapa en attraktiv busstrafik?De respondenter som valts ut att delta i studien arbetar med infrastruktur- och/eller kollektivtrafikfrĂ„gor pĂ„ Kollektivtrafikmyndigheter, Regionförbund och Trafikverket runt om i Sverige.

SjÀlvupplevda orsaker bakom ensamhetsupplevelser

I uppsatsen undersöks de sjÀlvupplevda orsakerna bakom ensamhetsupplevelser, baserat pÄ enkÀtsvar frÄn 1 742 svenskar (utvalda med obundet slumpmÀssigt urval) i Äldern 20 till 90 Är. EnkÀten genomfördes under 2008 och resultatet jÀmförs genomgÄende med resultat frÄn tidigare forskning, och dÄ frÀmst med en motsvarande undersökning frÄn 1985. Skillnaderna mellan de tvÄ undersökningsÄren Àr överlag smÄ. NÀr man diskuterar ensamhet ser man gÀrna att den bakomliggande orsaken Àr bristande mellanmÀnskliga kontakter i nuet. I viss tidigare forskning har man gÄtt ett steg lÀngre och utgÄr frÄn att ensamhet orsakas av antingen situationsskapade faktorer (till exempel att nÀra förhÄllande Àndrats) eller av personliga egenskaper (exempelvis dÄligt sjÀlvförtroende).

OMV?RDNADS?TG?RDER SOM SJUKSK?TERSKAN KAN ANV?NDA F?R ATT LINDRA ?NGEST INF?R MRUNDERS?KNING. En litteratur?versikt

Bakgrund: I Sverige har antalet unders?kningar med magnetresonanstomografi, MR, dubblerats sen millennieskiftet. Studier visar att ca 1?2% av alla planerade MRunders?kningar st?lls in p? grund av att patienten upplever ?ngest eller klaustrofobi. Att drabbas av ?ngest och oro i samband med unders?kningar ?r vanligt.

Fallstudie av SJ:s krishantering och varumÀrkesuppbyggnad

Sammanfattning Titel: Fallstudie av SJ:s krishantering och varumÀrkesuppbyggnad NivÄ: C-uppsats i Àmnet företagsekonomi Författare: Madeleine Olsson och Serin Marangoz Handledare: Jonas KÄgström Datum: Maj 2010  Syfte: Syftet med vÄr uppsats Àr att öka förstÄelsen för hur en kris pÄverkar företagets varumÀrke samt jÀmföra huruvida SJ:s krishantering stÀmmer överens med teorin. SJ:s kriser har resulterat i att konkurrensen blir större och att de tappar allt för mÄnga kunder som numera vÀljer andra bolag eller andra transportmedel. Vi vill veta hur SJ arbetar för att fÄ dessa kunder att vÀlja SJ som transportmedel igen.Metod: Vi har valt att anvÀnda oss av den kvalitativa metoden och dÀrigenom samlat in vÄrt empiriska material genom intervjuer. Den kvalitativa metoden passar oss dÄ vi valt att göra en fallstudie dÀr vi vill fÄ en djupare förstÄelse i hur SJ arbetar med sin krishantering och varumÀrkeskris samt hur de arbetar för att bygga upp sitt varumÀrke efter de senare Ärens problem som varit förknippade med SJ. Ett av tillvÀgagÄngssÀtten var att intervjua flera olika personer som arbetar inom olika avdelningar pÄ SJ:s huvudkontor för att fÄ ett sÄdant brett material som möjligt.

Design av transporthjÀlpmedel för golfare

Syftet med examensarbetet var att designa ett transporthjÀlpmedel för olika transportmedel för golfare som inte kan anvÀnda bil eller buss för att ta sig till/frÄn golfbanan med golfvagn. För att strukturera projektarbetet anvÀndes metoden ?systematisk problembehandling?. Metoden innefattar informationsinsamling, problembestÀmning, problemundersökning, idéverksamhet, idébedömning och slutförande i form av konceptförslag och 3D-illustrationer. Under projektets gÄng har olika koncept, utifrÄn egenskaper och utseenden bearbetats och utvÀrderats.

Polisbilens Ergonomi & SÀkerhet : GÀllande bilbÀlte & bilstol

Polisen anvÀnder i stor utstrÀckning fordon som en del av sitt arbete. Fordonet Àr inte bara ett transportmedel, det Àr ett arbetsverktyg och inte minst en arbetsplats. Under övningar med utryckningsfordon upplevde vi det svÄrt att sitta bekvÀmt och ergonomiskt riktigt i de bilstolar som fordonen Àr utrustade med. BilbÀltet stod Àven för ett problemomrÄde i sig. Vi stötte pÄ en potentiell sÀkerhetsrisk under vÄra empiriska försök vid Polisutbildningen i UmeÄ.

CYKELNS BETYDELSE I FYSISK PLANERING : en studie ur ett nationellt, regionalt och lokalt perspektiv

Temat för uppsatsen har varit cykel och det utrymme cykeln fÄr som transportsÀtt för persontransporter inom den fysiska planeringen. Det övergripande syftet i uppsatsen har alltsÄ varit att studera cykelns roll inom svensk samhÀllsplanering, hur cykeln som transportsÀtt behandlas inom lokal, regional och nationell samhÀllsnivÄ och om det finns ett samband mellan nationell styrning, fysiska strukturer och cykel. Uppsatsens syfte har sÄledes varit att fÄ en förstÄelse för nivÄernas prioritet av transportsÀtt för persontransporter och att fÄ en överblick av om och i sÄ fall hur stadsstrukturers pÄverkan av cykelanvÀndningen hanteras. Följande frÄgor har stÀllts för att undersöka hur kommuner, regioner och den statliga nivÄn bedömer cykel som transportsÀtt i Sverige och vilken betydelse stadsstrukturer har. 1.1 Hur behandlas cykel som transportsÀtt pÄ en nationell, regional och lokal nivÄ? 1.2 GÄr det att se ett samband mellan normer och riktlinjer som beslutas pÄ nationell nivÄ i den planering för cykel som sker pÄ lokal och regional nivÄ? 1.3 Behandlas sambandet mellan cykeltransport och glesa respektive tÀta stadsstrukturer inom kommunal översiktsplanering? Den empiriska delen bestÄr av tvÄ individuellt genomförda analyser av empiriskt material som representerade de olika nivÄerna nationell, regional och lokal för att pÄ sÄ vis fÄ en inblick i hur cykeln behandlades inom respektive nivÄ.

CYKELNS BETYDELSE I FYSISK PLANERING - en studie ur ett nationellt, regionalt och lokalt perspektiv

Temat för uppsatsen har varit cykel och det utrymme cykeln fÄr som transportsÀtt för persontransporter inom den fysiska planeringen. Det övergripande syftet i uppsatsen har alltsÄ varit att studera cykelns roll inom svensk samhÀllsplanering, hur cykeln som transportsÀtt behandlas inom lokal, regional och nationell samhÀllsnivÄ och om det finns ett samband mellan nationell styrning, fysiska strukturer och cykel. Uppsatsens syfte har sÄledes varit att fÄ en förstÄelse för nivÄernas prioritet av transportsÀtt för persontransporter och att fÄ en överblick av om och i sÄ fall hur stadsstrukturers pÄverkan av cykelanvÀndningen hanteras. Följande frÄgor har stÀllts för att undersöka hur kommuner, regioner och den statliga nivÄn bedömer cykel som transportsÀtt i Sverige och vilken betydelse stadsstrukturer har. 1.1 Hur behandlas cykel som transportsÀtt pÄ en nationell, regional och lokal nivÄ? 1.2 GÄr det att se ett samband mellan normer och riktlinjer som beslutas pÄ nationell nivÄ i den planering för cykel som sker pÄ lokal och regional nivÄ? 1.3 Behandlas sambandet mellan cykeltransport och glesa respektive tÀta stadsstrukturer inom kommunal översiktsplanering? Den empiriska delen bestÄr av tvÄ individuellt genomförda analyser av empiriskt material som representerade de olika nivÄerna nationell, regional och lokal för att pÄ sÄ vis fÄ en inblick i hur cykeln behandlades inom respektive nivÄ.

1 NĂ€sta sida ->